Wednesday, December 14, 2011

PANDUAN MUDAH PEMINDAHAN GRED DG41 SSM KE SBPA (Corrected)

Setelah mengkaji tentang Bracketing , saya mendapat kefahaman baru berkenaan TPG. Hasil analisis saya seperti dalam jadual perpindahan gred dibawah.





Klik Untuk Besarkan















Berdasarkan jadual di atas kita ambil contoh berikut:

Kes 1. Guru DG41 P1T8 akan bertukar Gred DG1-1T4 RM2600 dan 
           TPG baru pada April. Maka pada 1 April 2012 dia akan mula 
            menikmati anjakan ke DG1-1T5 RM2825.

Kes 2. Guru DG41 P1T3 akan bertukar Gred DG1-1T2 RM2150 dan 
          TPG baru pada Julai. Maka pada 1 Julai 2012 dia akan mula 
           menikmati anjakan ke DG1-1T3 RM2375 

Kes 3. Guru DG41 P2T15 akan bertukar Gred DG1-1T7 RM3275 dan
          TPG baru pada Jan. Maka pada 1 Jan 2012 dia akan mula 
           menikmati anjakan ke DG1-1T8 RM3500

Harap keterangan ini dapat membantu kemusykilan yang ada.
Tolong maklum/ komen jika ada yang silap pada jadual analisis saya ini. 

"Sharing Is Caring"

67 comments:

  1. Saya adalah guru baru posting pada november 2010. Saya telah mendapat sekali gerakan gaji pada oktober 2011. Jadi sekarang ialah DG41 P1T5. Saya kurang faham pasal sistem baru ini.... Ini bermaksud saya dapat gerakan gaji pada bulan Januari thn depan ke atau bulan 10 juga? Apakah panggilan pangkat DG41 P1T5 dalam sisitem baru tahun 2012 pulak?

    ReplyDelete
  2. mohon share ye bro..TQ

    ReplyDelete
  3. bro sekarang saya 2148...tahun depan naik gaji 2238..(kalau ikut SSM)jadinya ikut sbpa saya akan naik 2375,

    jadinya apa pula perbezaan mata gaji
    2057 awal tahun akan dapat gaji 2148(SSM) mata gaji SBPA terhampir 2150, jadi dia akan naik sama juga RM2375, macam mana nak bezakan tu? tak faham lah

    ReplyDelete
  4. Feisol : Silakan

    Sharing is Caring.

    ReplyDelete
  5. Kalau gaji saya sekarang RM2057 (SMM) jika ikut SBPA sepatutnya RM2150. Jadi, adakah gaji saya akan dilaraskan kepada RM2150 pada Januari 2012 sebelum anjakan seterusnya kepada RM2375.

    Ataupun gaji masih ikut saja tahun 2011 (SMM) sampai bulan anjak gaji tahun 2012 baru akan diselaraskan?? Kalau macam tu, rugi lah untuk guru yang mendapat gerakan gaji pada bulan 7 dan 10?

    ReplyDelete
  6. Bro Anonymous (no name) :

    P1T6 RM2148.10 dan P1T7 RM2238.55 akan sama gaji SBPA DG1-1 T3 . pada 2012 dua2 pergi DG1-1 T4 tapi yg P1T6 lambat sikit sebab start April. P1T7 Januari dah start gaji DG1-1 T4 RM2600.

    yang gaji RM2057 P1T5 akan ke SBPA DG1-1T2. Tetapi pada Januari dia naik gaji dan gaji sama dengan cikgu yg asalnya P1T6. tetapi saya ulang Guru P1T6 tadi akan naik gaji lagi pada April menjadi DG1-1 T6 so dia potong balik. Ringkasnya
    pada tahun 2012.

    P1T5 P1T6 P1T7
    gaji Jan RM2375 RM2375 RM2600
    gaji April RM2375 RM2600 RM2600

    ReplyDelete
  7. Saya kurang pasti berkenaan guru baru posting . kerana adakah telah mendapat lantikan ke gaji DG41. kerana zaman saya dulu jika baru posting Gred DC41 jawatan GSST. setelah lantikan akan backdated.

    takpe saya kirakan untuk DG41T5 2011. Cikgu akan ke gaji baru DG1-1 T2 RM2150. begitu cikgu yg asalnya DG41P1T3 dan DG41P1T4 semua gaji sama pada 31/12/2011.

    tetapi pada tahun 2012 gaji naik lagi menjadi DG1-1 T3 RM2375 . beza tarikh mula gaji 2012 baru dikira.

    P1T3 bermula Julai
    P1T4 bermula April
    P1T5 bermula Januari (walaupun asalnya Oktober)

    P1 T5 awal tahun dah naik.

    ReplyDelete
  8. Terima kasih IT@Guru atas penerangan....

    Maksudnya walaupun saya baru je dapat DG41 P1T5 bulan Oktober 2011, tetapi Januari 2012 saya akan dapat ke T3 berdasarkan sistem baru.

    Tapi satu masalah lg ialah kerani sekolah saya masih buat gaji saya pd RM1901.8 walaupun saya dah sah lantikan bulan 6 dah tangga gaji saya sepatutnya P1T5 sekarang. Jadi, adakah saya akan terus menjadi DG1-1 T3 RM2375 pd Januari 2012 dan dptkan tunggakan sekali?

    ReplyDelete
  9. ida: daripada apa yang saya faham semua guru P1T5 akan mendapat TPG baru pada Januari walaupun asalnya oktober (Bracketing system)
    sebab itu gaji berubah seperti dibawah.

    P1T5 P1T6 P1T7
    gaji Jan RM2375 RM2375 RM2600
    gaji April RM2375 RM2600 RM2600

    ReplyDelete
  10. Bergantung surat lantikan . jika surat lantikan menyatakan cikgu kegred DG41 bermula tarikh posting. so akan dapat backdated bermula tarikh posting. Sila Rujuk pada kerani. Saya tak berani komen panjang lebar memandangkan saya tak tahu tarikh lantikan cikgu bermula. Jikalau saya sendiri dahulu bermula tarikh posting. kalau confirm cikgu dapat lantikan dan bertukar ke P1T5 bermula 2011. so memang akan dapat gaji baru SBPA DG1-1 T3 RM2375 bermula Januari 2012.

    Bermula maksud saya tarikh mula kira. bukan tarikh mula dapat. tarikh mula dapat bergantung kerani yang buat gaji. Biasanya akan backdated.

    ReplyDelete
  11. ewe skbl.. saya P1 T21 kgt oktober. Boleh confirm kgt sbpa 2012 ialah Januari. Jadi, gaji baru lepas kgt Januari ialah 4175. Betul tak ? Tq atas kerjasama. Allah bless.

    ReplyDelete
  12. Saya pun x berani kata , confirm. Semuanya atas kefahaman saya berkenaan bracketing. tapi kes P1T21 . gaji akan sama dengan P1T20. so untuk membezakannya P1T20 April dan P1T21 Jan. tapi nak kata confirm saya pun x berani kata begitu.

    ReplyDelete
  13. sngt senang hati lpas bca penerangan di sini... terima kasih ye =)

    ReplyDelete
  14. kalau berdasarkan sistem bracketing ni maka sudah menjadi tak munasabahlah yg duduk bergaduh pasal kehilangan senioriti kerana tarikh pergerakan gaji itu mengekalkan senioriti (lebih kurang)

    ReplyDelete
  15. ya . tujuan bracketing itu supaya ada beza junior dan senor walaupun sedikit.

    ReplyDelete
  16. Hai...assalamualaikum...i skrg P1T7. Tapi kenaikan gaji julai...akan sama jugak ke jan dah start? TQ

    ReplyDelete
  17. utk dg 44 tak de ke

    ReplyDelete
  18. Salam, Untuk DG 44 ada juga di post yg lain cuba check di
    http://it-tech-mania.blogspot.com/2011/12/panduan-mudah-pemindahan-gred-dg44-ssm_14.html

    P1 T7 akan ke TPG baru Januari, So sepatutnya 1/1/2012 telah mula gaji SBPA DG1-1 T4 bukan T3.

    ReplyDelete
  19. hari ni staf kewangan bgtau...xde kenaikan satu gaji tu...cuma terus turun ke bawah@gaji yg terhampir sbpa...betul ke ni? penin2...arahan dari unit perkhidmatan WPKL...

    ReplyDelete
  20. hari ni staf kewangan bgtau...xde kenaikan satu gaji tu...cuma terus turun ke bawah@gaji yg terhampir sbpa...betul ke ni? penin2...arahan dari unit perkhidmatan WPKL...

    ------------------------------------------------
    Salam, Betul ke maklumat ni. jika dapat diberikan surat arahan/pemberitahuan/pekeliling untuk di kongsi bersama bagus juga. harap2 tidak begitu. sbb kalau terus ke yang hampir ada yang akan naik gaji cuma RM20-RM30 je . Melampaula..

    ReplyDelete
  21. Salam, berkenaan maklumat mengatakan tiada anjakan ke SSM, hanya direct ke SBPA saya berpendapat ada kesalahfahaman. Ini kerana setelah bertanya kepada 3 org kerani yg saya kenal dan telah menghadiri taklimat gaji oleh KPM, 2 mengatakan direct sbpa terhampir dan hanya seorang yg mengatakan ada (seperti yg saya buat diblog ini). Saya bertanya kepada kerani yang mengatakan tiada itu, Tetapi setelah menyemak jadual peralihan yg ada padanya hasilnya sama seperti yg saya buat di blog ini. So kesimpulan saya berkemungkinan salah faham ataupun penyampai sewaktu taklimat tersalah beri penerangan.

    Ringkasnya seperti berikut:
    Guru 1:
    DG41 P1T8 RM2329 akan ke DG 2-2 T4
    RM2600 TPG baru,April. 1/4/2012 DG 2-2
    T5 RM2825.

    Guru 2:
    DG41 P1T9 RM2419.45 akan ke DG 2-2 T4
    RM2600 TPG baru,JAN. 1/1/2012 DG 2-2
    T5 RM2825.

    Dua guru di atas sewaktu sign borang SBPA mmg tertulis gaji baru DG2-2 T4 RM2600, dan gaji bulan Januari masih tetap sama T4 juga.

    cuma untuk Guru 1 bermula April telah dikira DG2-2 T5 RM2825, tetapi biasanya dia tak dpt gaji itu pd April kerana akan diberi tunggakan 2 bulan pada gaji Jun.

    Untuk Guru kes 2 pula sepatutnya Januari telah dikira DG2-2T5 tetapi juga tidak dapat gaji itu. Sebab tunggakan 5 bulan diberikan, pada Jun baru gaji baru T5 RM2825.

    ReplyDelete
  22. semasa taklimat memang diberitahu ada anjakan tapi arahan terkini tiada anjakan...jadi tarikh pergerakan tahunan pun jadi xsama...Guru Besar sendiri yg pergi taklimat memberitahu jika KGT Januari maka tiada lagi kenaikan gaji.Apepun, tnggu la SBPA yg baru yg diperjuangkan cuepacs...

    ReplyDelete
  23. saya sekarang berada di dg41 p2t9...kerani buat gaji sbpa 2825 tapi KGT 1 april...kalau bagi anjakan ikut bracketing sepatut 1 jan...

    ReplyDelete
  24. saya sekarang berada di dg41 p2t9...kerani buat gaji sbpa 2825 tapi KGT 1 april

    ------------------------------------------------

    Betulla 1 April. Cuba kaji panduan pemindahan saya diatas. klik untuk besarkan. So sepatutnya 1/4/2012 mula naik gaji baru DG1-1 T6 RM3050

    ikut kiraan bracketing yg saya buat Guru DG41P2T10 akan sama dgn cikgu tetapi dia akan TPG Januari. Cikgu April. Sepatutnya DG41P2T10 akan naik gaji ke RM3050 lebih cepat tetapi backdated.

    ReplyDelete
  25. semasa taklimat memang diberitahu ada anjakan tapi arahan terkini tiada anjakan...jadi tarikh pergerakan tahunan pun jadi xsama...Guru Besar sendiri yg pergi taklimat memberitahu jika KGT Januari maka tiada lagi kenaikan gaji.Apepun, tnggu la SBPA yg baru yg diperjuangkan cuepacs...

    ------------------------------------------------

    Ok begini cikgu, saya pun hairan juga tentang isu tiada anjakan. contoh ada 3 kerani, yg baru ditaklimatkan di daerah saya tak silap pada Rabu 21/12/2012. mereka ni yg saya kenal. 2 mengatakan tiada anjakan ssm , direct kesbpa. sorang lagi pula sama pendapat dgn saya. seperti diblog ini. Kemudian saya tanya beberapa situasi kepada kerani yg kata tiada anjakan itu, so jawapan yg diberikan hasilnya sama pula seperti Bracketing yg saya buat. kalau tiada anjakan tak mungkin bracketing saya boleh sama. cuma saya belum lihat data penuh untuk DG41/44/ dll. tetapi kakak saya N17 di PPD telah melihatnya dan mengesahkan gajinya juga naik seperti yg saya buat disini. dan esok saya akan dapat salinan fotostat DG dan N. so disitu saya boleh bandingkan dgn puas hati.

    Apa yg saya dengar yg saya mungkin silap ialah berkenaan T Maksima yg akan ke T baru tetapi tidak berkongsi T baru dgn yg lain. Yg ini katanya akan ke JAN bukan KEKAL.

    kalau merujuk komen drp anonymous berikutpun seiring dgn apa yg saya buat di blog saya.

    Anonymous said...

    saya sekarang berada di dg41 p2t9...kerani buat gaji sbpa 2825 tapi KGT 1 april...kalau bagi anjakan ikut bracketing sepatut 1 jan...

    jawapan: betulla kerani dia

    Berkenaan kata guru besar bagi KGT Januari tiada kenaikan lagi..bagi kes biasa, agak aneh kerana takkan bagi guru April ada kenaikan lagi guru Januari tiada sedangkan kedua2 berada DG1-1 . dan guru JAN senior.

    Cuma saya pernah mengkaji kes kenaikan pangkat:
    bagi kes ini saya mmg telah mengesan 1 situasi yg sangat unik, dan tak logik.

    Begini kesnya:

    Guru 1
    DG41 P1T15 RM2962.15 so SBPA DG1-1 T7 TPG baru April. dan 1/1/2012 T7 RM3275 dan 1/4/2012 T8 RM3500 tapi backdated.

    Guru 2
    DG41 P1T16 RM3052.60 so SBPA DG1-1 T7 TPG baru JAN. 1/1/2012 T7 RM3275 dan 1/1/2012 juga T8 RM3500 cuma backdated.

    gaji RM3500 backdated bagi kedua2 guru.

    Masalahnya sekarang apa yg berlaku jika lantikan naik pangkat ke DG44 (DG1-2) diambil kira daripada 1/1/2012.

    Guru 1
    pada 1/1/2012 T7 RM3275 so ke T8RM3500 dan ke DG1-2 hampir iaitu DG1-2 T4 RM3735. tetapi kerana TPG guru 1, April. so adakah April dia naik lagi ke DG1-1T5 RM3985.

    Guru 2
    pada 1/1/2012 T8 RM3500 so ke T9RM3725 dan ke DG1-2 hampir iaitu DG1-2 T4 RM3735. tetapi kerana TPG guru 2, JAN. so tiada lantikan lagi.

    P1T15 dah potong gaji P1T16 (untuk makluman kedua2 guru diatas telah lebih 9 tahun di DG41 dan telah mengisi borang)

    ReplyDelete
  26. kaedah naik gaji dari gred 41 ke 44 mmg dgn 1 anjakan biasa di gred gaji lama , kemudian baru ke 44 terhampir. begitu juga bagi DG1-1 ke DG1-2.

    ReplyDelete
  27. mayb admin silap paham...sekarang sy p2t9...kalu bg anjakan ssm satu tgga akan jd p2t10.kalu mengikut brackeitng yg admin buat tu KGT saya akan jd 1 Jan. Btl tak? Saya pun amat berharap akan ada pergerakan januari. kalu tak rugi la...junior boleh potong bila pergerakan april,julai atau okt nti...tu yg tak puashati...huhu...contoh terdekat p1t9. Sila betulkan jika saya silap.

    ReplyDelete
  28. mayb admin silap paham...sekarang sy p2t9...kalu bg anjakan ssm satu tgga akan jd p2t10.kalu mengikut brackeitng yg admin buat tu KGT saya akan jd 1 Jan. Btl tak? Saya pun amat berharap akan ada pergerakan januari. kalu tak rugi la...junior boleh potong bila pergerakan april,julai atau okt nti...tu yg tak puashati...huhu...contoh terdekat p1t9. Sila betulkan jika saya silap.

    ------------------------------------------------

    Salam, saya dah double check takde yg silap.

    ikut bracketing yg saya buat untuk DG41 P2, T9 mmg akan ke T5 dgn TPG baru cikgu April.

    sebenarnya begini bracketing cikgu adalah sama ruang dengan P2T10.
    jadi guru yg pada 2011 berada di P2T9 akan ke T5 TPG baru April, Guru yg berada di P2T10 akan ke T5 juga TPG baru JAN

    semak semula panduan saya

    http://3.bp.blogspot.com/-Q3W5x146QHM/TvNsR8J5jtI/AAAAAAAAAWE/gnWVYA4Ly0U/s1600/JADUAL+PINDAH.jpg

    atau lihat lampiran yg pada kerani di.

    http://www.mediafire.com/?9xanwwp66bw7ax3

    P2T9 1/4/2012 mula gaji baru T6 RM3050
    P2T10 1/1/2012 mula gaji baru T6 RM3050

    tetapi kedua2 nya tak dapat terus pada bulan TPG , tetapi akan backdated. ke Mac/June or lain bulan.

    ReplyDelete
  29. sambungan....
    guru DG41P1T9 mmg x potong DG41P2T9. Guru DG41 P1T9 sign SBPA pada gaji DG1-2 T4 RM2600 dgn TPG baru Januari .
    maka pada 1/1/2012 akan sama dengan Cikgu DG41P2T9. tetapi pun tidak dapat terus . dia akan backdated.

    Tetapi seterusnya 1/4 / gaji DG41P2T9 telah jadi RM3050, P1T9 pula kekal RM2825 hingga December 2012. Januari 2013 cikgu sama dgn dia semula. tapi April 2013 guru yg asalnya DG41P2T9 potong balik.

    P1T9 potong P2T9 mmg x berlaku . gaji sama adala tapi cuma 3 bulan je.

    ReplyDelete
  30. nak tanya bagaimana kes sy 2011 p2T12 rm 2831.29 sepatutnya thn 2012 p2 t13..KGT SSM januari..berapa ya sbpa sy..makluman sy dah mohon 44 tahun ni thn depan genap 10THN DG41

    ReplyDelete
  31. sambungan lagi.

    pembetulan:
    guru DG41P1T9 mmg x potong DG41P2T9. Guru DG41 P1T9 sign SBPA pada gaji DG1-2 T4 RM2600 dgn TPG baru Januari .


    yang betul
    guru DG41P1T9 mmg x potong DG41P2T9. Guru DG41 P1T9 sign SBPA pada gaji DG1-1 T4 RM2600 dgn TPG baru Januari .

    typing error.

    ReplyDelete
  32. salam nak tanya sy P2T12 RM2831.29 thn 2011.KGT januari..2012 layak ke dg44 10 thun..brp ya gaji sbpa

    ReplyDelete
  33. Salam nak tanya sy berada di P2T12 RM2831.29 tahun 2011..KGT januari..berapa sbpa sy RM3050 atau RM3275..thn 2012 10 thn servis 41

    ReplyDelete
  34. Salam, Guru P2T12 RM2831.29 , akan sama sign SBPA dgn guru P2T11, dan P2T13. Bezanya TPG baru P2T11 Julai, P2T12 April, dan P2T13 Januari.

    Cikgu akan ke TPG April.

    jadi waktu Sign SBPA DG1-1 T6 RM3050.

    tetapi 1/4/2012 akan mula kira ke T7 RM3275.


    Berkenaan naik pangkat pula mmg cikgu telah layak dan mungkin dapat pada 2012 jika telah mengisi borang pada 2011. Tetapi belum ada kepastian tentang tarikh akan dilantik.

    kaedah pemindahan gajinya memang ada diterangkan cuma akan bergantung tarikh dilantik. kaedah pemindahan sama seperti kaedah ssm ke sbpa.

    contoh jika cikgu dapat lantikan dikira sewaktu tangga gaji ketika (Jan- Mac) DG1-1 T6 RM3050, maka dapat anjakan ke T7 RM3275. seterusnya pindah ke gaji SBPA DG1-2 terhampir.

    ReplyDelete
  35. Terima kasih IT@guru atas penerangannya..Mudah-mudahan dimurahkan rezeki cikgu oleh Allah SWT kerana rajin melayan pertanyaan hamba-hamba Allah SWT yang lain..amin

    ReplyDelete
  36. Bagaimana dengan kes saya tahun 2011 P1T16 RM3143.05 kGT oktober..agak2 berapa sbpa saya kalau tengok dr cth kiraan saudara mcm banyak pl yg saya dapat..apa2pun alhamdulillah syukur atas rezeki Allah SWT

    ReplyDelete
  37. Terima kasih IT@guru atas penerangannya..Mudah-mudahan dimurahkan rezeki cikgu oleh Allah SWT kerana rajin melayan pertanyaan hamba-hamba Allah SWT yang lain..amin

    ------------------------------------------------
    sama-sama, tq.. Amin...

    ReplyDelete
  38. Bagaimana dengan kes saya tahun 2011 P1T16 RM3143.05 kGT oktober..agak2 berapa sbpa saya kalau tengok dr cth kiraan saudara mcm banyak pl yg saya dapat..apa2pun alhamdulillah syukur atas rezeki Allah SWT

    ------------------------------------------------

    Salam, Guru P1T16 RM3143.05 walau tpg asal Oktober , akan sama sign SBPA dgn guru P1T15, Bezanya TPG baru P1T16 JAN, P1T15 April.

    Cikgu akan ke TPG JAN.

    jadi waktu Sign SBPA DG1-1 T7 RM3275.

    tetapi 1/1/2012 akan mula kira ke T8 RM3500.

    TAPI kena faham bukan terus dpt akhir januari.
    Akhir Januari dpt RM3275 kerana RM3500 itu akan backdated pada Mac/ june or lain bulan.

    contoh katalah june baru dpt. So gaji June RM3500 + RM112 (tunggakan JAN-May)

    ReplyDelete
  39. saya sekarang berada di P3T10 iaitu RM2778.47, TPG Oktober. Berapakah gaji saya di SBPA kelak? apakah TPG saya yang baru mengikut kiraan saudara?

    terima kasih kerana menjawab kemusykilan saya, semoga jasa saudara akan mendapat balasan yang setimpal dariNYA jua.amin.

    ReplyDelete
  40. saya sekarang berada di P3T10 iaitu RM2778.47, TPG Oktober. Berapakah gaji saya di SBPA kelak? apakah TPG saya yang baru mengikut kiraan saudara?

    terima kasih kerana menjawab kemusykilan saya, semoga jasa saudara akan mendapat balasan yang setimpal dariNYA jua.amin.

    ------------------------------------------------

    Salam, Mengikut kiraan saya cikgu adalah antara insan yg bertuah dalam SBPA. kerana P3T10,P3T11,P2T11,P2T12,P2T13,P1T13, dan P1T14 akan sama gaji iaitu ke DG1-1T6RM3050 tetapi TPG baru berbeza seperti berikut:

    P2T11 (TPG baru JULAI)
    P3T10, P2T12, P1T13 (TPG baru APRIL)
    P3T11, P2T13, P1T14 (TPG baru JAN)

    jadi untuk P3T10, 1/4/2012 anjakan ke T7RM3275 mula dikira.

    cuma P3T10 mungkin belum mengisi kenaikan pangkat 8 tahun pada 2011.(8thn/9thn/10thn).

    jadi senior2 yg dapat naik pangkat pada 2012 akan potong gaji semula gaji P3T10.

    ReplyDelete
  41. Salam, Mengikut kiraan saya cikgu adalah antara insan yg bertuah dalam SBPA. kerana P3T10,P3T11,P2T11,P2T12,P2T13,P1T13, dan P1T14 akan sama gaji iaitu ke DG1-1T6RM3050 tetapi TPG baru berbeza seperti berikut:

    P2T11 (TPG baru JULAI)
    P3T10, P2T12, P1T13 (TPG baru APRIL)
    P3T11, P2T13, P1T14 (TPG baru JAN)

    jadi untuk P3T10, 1/4/2012 anjakan ke T7RM3275 mula dikira.

    cuma P3T10 mungkin belum mengisi kenaikan pangkat 8 tahun pada 2011.(8thn/9thn/10thn).

    jadi senior2 yg dapat naik pangkat pada 2012 akan potong gaji semula gaji P3T10.
    ...............................................

    terima kasih tak terhingga buat saudara kerana penjelasan tersebut amat menggembirakan hati saya. Ini disebabkan kerana saya juga sependapat dengan saudara.

    walau bagaimanapun,mengikut kiraan kerani kat sekolah, gaji pokok saya menghampiri RM2825 sahaja kerana RM2778.47 tidak perlu dianjakkan kepada gaji SSM baru terlebih dahulu sebaliknya terus kepada kepada gaji SBPA terhampir. ini menyebabkan saya berada di T yang sama dengan P2T10 iaitu RM2825 dan TPG saya juga kekal di Oktober. semua penjelasan tersebut amat bertentangan dengan fahaman saya yang juga sama dengan penjelasan saudara kepada saya.

    mohon penjelasan saudara untuk mengungkaikan kekeliruan yang berlaku. Adakah kerani saya yang silap ataupun taklimat terbaru ada menyatakan sedemikian. terima kasih atas kesudian saudara kerana sudi membantu masalah saya. semoga Allah jua yang membalasnya.Amin.

    ReplyDelete
  42. Download link lampiran untuk kerani buat gaji
    http://www.mediafire.com/?9xanwwp66bw7ax3

    Berkenaan isu ada kerani kewangan yg mengatakan tiada anjakan ke ssm tapi direct ke SBPA, itu confirm tak benar, rupa-rupanya kerani tersebut salah faham. Mmg benar seperti yg saya kira dalam blog saya.

    Bagaimana kerani boleh salah faham. Ok saya jawab. begini cikgu download lampiran saya diatas dan check kandungannya . cikgu akan nampak situ ditulis gaji sedia kemudian dibawahnya TPG baru dan kemudian bawah lagi anak panah menunjuk kearah SBPA.

    Sbb tu ramai kerani kata tiada anjakan ssm , hanya ke SBPA hampir sbb dlm lampiran tak tunjuk proses pindah( anjak kanan , kemudian turun ke hampir). Sebenarnya ada anjakan ssm , cuma lampiran tu buat shortcut supaya senang kerani buat gaji. Tetapi sebaliknya timbul salah faham.

    Saya ambil situasi kerani sek saya:
    Sebelum pergi taklimat tersebut dia pernah berbincang dgn saya dan copy sifir dan perpindahan yg saya buat. So sewaktu taklimat dan lampiran diberikan kerani bandingkan dgn saya buat , so dia dapati mmg sama dgn saya buat. cuma ketika itu saya salah bahagian gaji mati. gaji mati pasti akan ke TPG baru JAN bukan KEKAL.

    So kata kerani saya: kerani sek lain yg duduk sebelah dia kata , " eh takde anjakan ssm la , terus ke sbpa je". So kerani saya terang dan jelaskan pada dia. So yg hadir tu ramai , tetapi bukan semua duduk sebelah kerani saya. so ramai kerani lain yg hadir itu tidak faham.

    ReplyDelete
  43. saya ambil contoh 2 :kawan saya DG41P2T11 di sek lain, dia ada sms beritahu saya dia tiada anjakan ssm . kerani dia yg kata, pastu dia kata gaji dia pergi T6 RM3050 TPG BARU, l JULAI. dia baru sign tadi.

    saya pun call balik, saya kata ada anjakan , kalau xde anjakan dia takkan pergi ke T6 RM3050. dan saya kata kerani dia salah faham. Saya juga beritahu dia pada 1/7/2012 baru dia mula gaji baru T7 RM3275. lepastu baru dia faham.

    Kesimpulannya mungkin lebih 50% kerani buat gaji yg tak faham, tapi majoriti akan buat borang sign SBPA dgn betul kerana mereka buat ikut panduan dlm lampiran (shortcut) walaupun sebenarnya mereka tak faham macammana dpt gaji tu.

    ReplyDelete
  44. terima kasih tak terhingga buat saudara kerana penjelasan tersebut amat menggembirakan hati saya. Ini disebabkan kerana saya juga sependapat dengan saudara.

    walau bagaimanapun,mengikut kiraan kerani kat sekolah, gaji pokok saya menghampiri RM2825 sahaja kerana RM2778.47 tidak perlu dianjakkan kepada gaji SSM baru terlebih dahulu sebaliknya terus kepada kepada gaji SBPA terhampir. ini menyebabkan saya berada di T yang sama dengan P2T10 iaitu RM2825 dan TPG saya juga kekal di Oktober. semua penjelasan tersebut amat bertentangan dengan fahaman saya yang juga sama dengan penjelasan saudara kepada saya.

    mohon penjelasan saudara untuk mengungkaikan kekeliruan yang berlaku. Adakah kerani saya yang silap ataupun taklimat terbaru ada menyatakan sedemikian. terima kasih atas kesudian saudara kerana sudi membantu masalah saya. semoga Allah jua yang membalasnya.Amin.
    ...............................................
    cikgu yang dihormati..
    terima kasih yang tidak terhingga atas penjelasan yang panjang lebar dan sangat2 menyakinkan saya. alhamdulillah..hanya Allah sahaja la yang dapat membalas kebaikan saudara untuk membantu mengungkai kekusutan yang berlaku seperti saya ini.semoga ilmu yang berguna ini dapat saya manfaatkan kelak.terima kasih juga atas link yang dilampirkan bersama.

    semoga rezeki cikgu semakin bertambah. amin..terima kasih.

    ReplyDelete
  45. IT@Guru :
    Saya sedang cuti belajar bergaji penuh dibawah tajaan KPM. Hari ini saya mendapat e-mail dpd S/u Bhg Tajaan Pendidikan tentang opsyen SBPA. Saya agak ragu dengan tangga gaji baru saya dalam surat tawaran tersebut. Untuk makluman Tuan
    Gaji Bulan Dis 2011 saya P1T7 (RM2238.55). Tarikh Pergerakan gaji sy Bulan Januari.

    Apa yg meragukan saya, dalam surat tawaran tersebut menyatakan,
    Gaji pada 1.1.2012 ialah RM2375 (T3)Pergerakan Gaji pada Bulan Januari.

    Mengikut kefaaman saya, bukankah sepatutnya gaji Dis saya dianjakkan ke P1T8 dahulu, then Gaji saya dalam SBPA ialah T4 dan pergerakan gaji bulan april?

    Moohon bantuan Tuan.

    ReplyDelete
  46. IT@Guru :
    Saya sedang cuti belajar bergaji penuh dibawah tajaan KPM. Hari ini saya mendapat e-mail dpd S/u Bhg Tajaan Pendidikan tentang opsyen SBPA. Saya agak ragu dengan tangga gaji baru saya dalam surat tawaran tersebut. Untuk makluman Tuan
    Gaji Bulan Dis 2011 saya P1T7 (RM2238.55). Tarikh Pergerakan gaji sy Bulan Januari.

    Apa yg meragukan saya, dalam surat tawaran tersebut menyatakan,
    Gaji pada 1.1.2012 ialah RM2375 (T3)Pergerakan Gaji pada Bulan Januari.

    Mengikut kefaaman saya, bukankah sepatutnya gaji Dis saya dianjakkan ke P1T8 dahulu, then Gaji saya dalam SBPA ialah T4 dan pergerakan gaji bulan april?
    ------------------------------------------------

    Semua guru DG41 P1T7 pada Dec akan sign SBPA pada DG1-1T3 Jan. Ini mmg sama seperti saya buat diatas. tiada kesilapan disini.

    sebenarnya begini kita ambil 2 kes

    Guru 1 DG41P1T7 RM2238.55 anjak ke T8 RM2329
    Guru 2 DG41P1T6 RM2148.10 anjak ke T7 RM2238.55

    kemudian kedua guru ni baru ke sbpa hampir iaitu DG1-1T3 RM2375 kerana gaji pada T7 dan T8 adalah kurang drp DG1-1T3.

    Bezanya hanya TPG, Guru 1 TPG Januari, dan Guru 2 TPG April.

    so januari 2012 mmg cikgu akan dapat Gaji RM2375 dulu, tetapi sebenarny juga telah dikira DG1-1T4 Rm2600 tetapi backdated pada Mac/June.

    kalaulah bulan june baru dapat gaji Rm2600.
    So gaji June cikgu RM2600 + RM1125 (tunggakan JAN-MAY)

    bagi guru 2 tadi , kurang 3 bulan drp cikgu. cikgu1 Senior 3 bulan...

    ReplyDelete
  47. salam. saya posting 3 jan 2011. skrg dg41 p1t4. sebelum sbpa saya akan dinaikkan 1 tingkat kepada p1t5. lepas tu, 1hb jan 2012 tukar sbpa saya kat dg1-1 t2. bulan april pula baru naik t3. saya nak tanya, tpg sya bkn bln januari lagi la lepas ni? mula april? april 2013 sya akan naik t4? betul x?

    ReplyDelete
  48. Terima kasih Tuan. Penerangan ini sangat membantu. Saya tidak ragu2 lagi untuk sign opsyen SBPA. TQ

    ReplyDelete
  49. salam. saya posting 3 jan 2011. skrg dg41 p1t4. sebelum sbpa saya akan dinaikkan 1 tingkat kepada p1t5. lepas tu, 1hb jan 2012 tukar sbpa saya kat dg1-1 t2. bulan april pula baru naik t3. saya nak tanya, tpg sya bkn bln januari lagi la lepas ni? mula april? april 2013 sya akan naik t4? betul x?

    -------------------------------------------------

    Jika belum lantikan gred masih DC41 bukan DG41. mungkin cikgu sekrg lantikan lebih cepat ya. Jika telah DG41 maka DG41P1T4 saya kirakan seperti berikut:

    DG41P1T4 RM1967 gaji sekarang, akan ke DG1-1 T2
    RM2150 TPG baru,April.

    seterusnya 1/4/2012 DG1-1 T3 RM2375.

    betul seperti yg cikgu kira dan cikgu dikira beruntung jika telah dilantik DG41P1T4 ketika ini.

    jumlah kenaikan (RM1967 jadi RM2150) kenaikan RM217. belum kira yg RM225 ke gaji RM2375 pada April.

    ReplyDelete
  50. sekarang guru lepasan kpli bleh dpt dg41 lbh awal sbb dah temuduga spp lbh awal. saya xda guna dc, trus pegi dg. jadi tpg 2013 april jg la? terima kasih sbb jelaskan smua.

    ReplyDelete
  51. Salam Tuan,
    Betulkan saya jika silap.
    Gaji Dis 2011 saya ialah P2T11.
    Jadi Gaji saya pada Jan 2012 selepas sign SBPA ialah T6 KGT JULAI.
    Tapi kerani sekolah sy buat T6 KGT APRIL.
    Bukan ape...bimbang kena bayar balik jer.. :-)

    ReplyDelete
  52. sekarang guru lepasan kpli bleh dpt dg41 lbh awal sbb dah temuduga spp lbh awal. saya xda guna dc, trus pegi dg. jadi tpg 2013 april jg la? terima kasih sbb jelaskan smua.

    -------------------------------------------------

    oh begitu kira untung jugalah. sbb compare junior cikgu yg posting januari 2012. mereka untung 3 bulan compare dgn cikgu. sbb setahu saya guru baru posting SBPA akan ke T2, so Januari sama dgn cikgu. Tapi April cikgu potong dia balik. compare dgn kami yg T dah tinggi agak rugi sbb hampir dgn junior. contoh saya sendiri P1T15 akan ke DG1-1 T7 Januari 2012, April saya akan ke T8. walaupun beza gaji masih besar tapi beza tangga gaji rapat. T2 dgn T7 dekat je. Tapi keseluruhannya saya ttp bersyukur dgn perubahan ini,kerana better drp gaji saya jika stay di ssm. Harapnya ada lagi perubahan2 positif dlm SBPA ini, hasil rundingan cuepacs dan JPA baru2 ini.

    ReplyDelete
  53. Salam Tuan,
    Betulkan saya jika silap.
    Gaji Dis 2011 saya ialah P2T11.
    Jadi Gaji saya pada Jan 2012 selepas sign SBPA ialah T6 KGT JULAI.
    Tapi kerani sekolah sy buat T6 KGT APRIL.
    Bukan ape...bimbang kena bayar balik jer.. :-)

    -------------------------------------------------

    betulla, kerani silap tulis. org rumah saya tadi Sabtu baru sign, kata dia sekolah dia je ada dlm lebih 10 yg diasingkan borang kes kerani salah isi, so kes cikgu ni pun kemungkinan besar salah isi.

    kwn saya pula di sek lain, ada sms saya memberitahu dia yg P2T11 baru sign ke T6 dan TPG baru Julai. so saya kata kat dia betulla.

    baik cikgu double check dgn kerani , takut kena pulang balik duit kalau gaji dah jalan.

    ReplyDelete
  54. dulu beza 11 tangga, skrg dah jd 5 tangga beza je. saya pun xphm cara jpa buat sbpa ni. apa2 pun saya mcm cikgu jg ttp bsyukur. terima kasih cikgu.....

    ReplyDelete
  55. Anonymous said...

    dulu beza 11 tangga, skrg dah jd 5 tangga beza je. saya pun xphm cara jpa buat sbpa ni. apa2 pun saya mcm cikgu jg ttp bsyukur. terima kasih cikgu.....

    ----------------------------------------------

    sama2...

    ReplyDelete
  56. cuma kelebihan senior dia dulu naik pangkat dr. junior kalau ikut time based.. ikut perkiraan kasar saya.. setahun lepas tu bila junior naik pangkat gaji jadi sama balik dalam tahun berkenaan.. anyway bersyukur atas rezeki masing2..

    ReplyDelete
  57. Untuk makluman admin, mulai 2011, memang benar guru-guru siswazah yang baru posting akan terus ke DG41(Tetap Dalam Tempoh Percubaan-CBA), tiada lagi DC41 (Guru Sandaran Terlatih-STL).

    ReplyDelete
  58. saya posting tahun 2010 tapi bulan nov 2011 baru dilantik.
    masalahnya sy dpt tawaran gaji spba T2 dan KGT april..sepatutnya kiraan saya dpt gaji T2 dan KGT jan.
    Ini bermaksud tawaran saya sama dgn posting 2011.
    apakah cara penyelesaianya?

    ReplyDelete
  59. saya posting tahun 2010 tapi bulan nov 2011 baru dilantik.
    masalahnya sy dpt tawaran gaji spba T2 dan KGT april..sepatutnya kiraan saya dpt gaji T2 dan KGT jan.
    Ini bermaksud tawaran saya sama dgn posting 2011.
    apakah cara penyelesaianya?
    ------------------------------------------------

    Salam, maaf lambat reply , internet down..

    kena lihat juga surat tawaran dilantik ssm itu adakah dlm surat itu dikira DG41 P1-T4 pada 2010? jika ia sepatutnya SBPA akan ke JAN. kerana 2011 cikgu telah DG41 P1T5.

    ReplyDelete
  60. Kadang2 kira gaji sendiri pun ada baiknya sbb beberapa org kawan menghadapi mslh kenaikan gaji tahunan sbb kerani x alert dgn semua perubahan gaji diorang. last2, kawan sdiri kira gaji dn buat mesyuarat dgn kerani dn pengetua. Barulah gaji dia mengikut pengiraan yg sepatutnya... tahniah IT@guru, u mmg alert dn bijak... hehe

    ReplyDelete
  61. ingin kepastian...saya dg41 p2t9...31/12/2011 akan ke p2t10. jadi mcmn gaji saya...2825 dan KGT bila? jan atau april? adakah akan sama dengan p1t10?

    ReplyDelete
  62. Kak Nor said...

    Kadang2 kira gaji sendiri pun ada baiknya sbb beberapa org kawan menghadapi mslh kenaikan gaji tahunan sbb kerani x alert dgn semua perubahan gaji diorang. last2, kawan sdiri kira gaji dn buat mesyuarat dgn kerani dn pengetua. Barulah gaji dia mengikut pengiraan yg sepatutnya... tahniah IT@guru, u mmg alert dn bijak... hehe
    ---------------------------------------------

    Thanx, for appreciation.. Betul.. penting untuk kita tahu kira gaji mengelakkan kesilapan.


    Anonymous said...

    ingin kepastian...saya dg41 p2t9...31/12/2011 akan ke p2t10. jadi mcmn gaji saya...2825 dan KGT bila? jan atau april? adakah akan sama dengan p1t10?

    ----------------------------------------------
    cikgu punya soalan ini ada yg saya musykil 31/12/2011 akan ke P2T10 ke atau sepatutnya 1/1/2012 ke P2T10 jika kekal ssm.

    saya beranggapan cikgu P2T9 so cikgu akan sign sbpa DG1-1 T5 dgn TPG baru pada April.

    1/1/2012 start gaji Dg1-1 T5
    1/4/2012 star gaji DG1-1 T6 (ini mungkin backdated pada June 2012)

    ReplyDelete
  63. sbpa dikira berdasarkan gaji ssm pada 31/12/2011.

    so siapa yg TPG baru JAN dia kan naik gaji lagi pada Januari 2012 , tetapi bukan dpt terus . backdated.

    ReplyDelete